Kategorie:
dokument
Režie:
-
Délka:
52 Minut
Zvuk:
český 2.0
Obraz:
4:3
Jen pomalu se po skončení druhé světové války vzpamatovával automobilový průmysl v Evropě. Německo bylo rozbombardované, Itálie v rozvratu, Francie trpěla nedostatkem finančních prostředků, ale nejhůře na tom snad byla Velká británie, která byla finančně na dně a trpěla nedostatkem surovin, zejména oceli.
Přesto se již několik let poté, co utichly poplašné sirény, střelba a výbuchy bomb, začaly konat autosalony a přehlídky nových modelů, konstruktéři pracovali na nových, moderních vozech a sportovní jezdci chystali svoje stroje na závody. Začaly se objevovat nové konstrukce nejen hromadně vyráběných aut pro běžné spotřebitele, ale i exkluzivní modely luxusních a sportovních vozů.
Objevovala se nová jména automobilů a mnohdy i výrobců, která měla přinést slávu na sportovním poli a obchodní úspěchy. AC Ace, Aceca, Cobra, Jaguary XK 120, 140 a 150, sportovně cestovní Jaguar Mk.II a poté slavný Jaguar E-type. Legendární Mini od Austina a Morrise. MG zavedlo do výroby upravené předválečné modely, typy TC a TD, oblíbené u amerických vojáků vracejících se z Evropy, které v padesátých letech vystřídal typ MGA a později slavný MGB. Triumph přišel s novou řadou sportovních roadsterů TR, pod taktovkou Colina Chapmana vznikaly první Lotusy, které firma Caterman vyrábí dodnes a mnoho malých výrobců vyrábí jejich repliky. Stále na výsluní byl i Morgan se svými klasickými roadstery. Austin vyráběl dva typy podle konstrukcí Healeyho, z nichž Austin Healey 3000 si získal nehynoucí slávu a mnoho sportovních trofejí. Ožila automobilka Aston Martin, kde vznikly slavné vozy DB, jimž vdechl život David Brown a vozy podnes nesou jeho iniciály v typových označeních.
Ve Francii se objevily populární Peugeoty 403, nové vozy automobilky Simca a Citroen přišel s technicky i stylisticky převratným modelem DS. Renault vyráběl lidové vozy, ale i u něj se objevily pozoruhodné vozy jako Renault Florida.
Množil se počet automobilových soutěží, kde závodily nejen sportovní vozy, ale i usedlé a úctyhodné luxusní limuzíny, nebo malá lidová vozítka. V Itálii nasazovali laťku Ferrari, Alfa Romeo a Lancia.
V Německu vznikl na základě Volkswagenu brouk sportovní automobil Porsche, jméno, jež německou konstrukční školu prosadilo po celém světě. V Brémách se vyráběly skvělé Borgwardy a BMW přišlo s ohromujícím typem 507.
Zatímco tradiční britští výrobci spali na vavřínech, rostla dravá a na konvence netrpící japonská konkurence a vavříny obchodních i sportovních úspěchů si odnášeli globální hráči jako Ford se svojí Cortinou či modelem Capri....